شبكة رصد الإخبارية
follow us in feedly

برغم تحذيرات “العليا للانتخابات”.. مرشحو بني سويف يخطبون ود الكنيسة

برغم تحذيرات “العليا للانتخابات”.. مرشحو بني سويف يخطبون ود الكنيسة
على الرغم من إعلان الحكومة أن انتخابات برلمان 2015، بعيدة عن استخدام الدين في السياسة، وفرض غرامة على أي مرشح يقوم باستخدام الدين في الدعاية الإنتخابية، ينسق المرشح مجدي بيومي، في بني سويف مع الكنيسة

على الرغم من تحذيرات اللجنة العليا للانتخابات من استخدام الدين في السياسة، وإعلانها فرض غرامة على أي مرشح يقوم باستخدام الدين في الدعاية الانتخابية، زار المرشح مجدي بيومي (عن قائمة في حب مصر)، والمعروف بانتمائه السابق للحزب الوطني المنحل، كنيسة المطرانية بشارع إسلام في مدينة بني سويف ومعه عدد من المرشحين على القائمة، واستقبلهم الأنبا غبريال أسقف بني سويف، والقمص أسطفانوس سليمان مسؤول العلاقات الخارجية بالمطرانية.

يقول مينا، أحد مواطني بني سويف: “مش عيب إنه ييجي يزورنا بالعكس، بس هو المفروض يقدم برنامج قوي نختاره على اساسه لكن مش هنختاره لمجرد انه جه زارنا في الكنيسة. وطالما مفيش برنامج قوي ليه يبقي انا عن نفسي مش هنتخبه”.

وتضيف أميرة أكرم، ساخرة: “ازاي يقولوا الانتخابات بعيدة عن الدين وهو يروح يزور الكنيسة دي اكيد مش تجارة بالدين ..دي تجارة إنجلش”.

ويعلق محمد حسني: “هو بيعمل كده عشان يكسب ود الكنيسة وتنزل تصوت له في الانتخابات ..أيا كان احنا عارفين ان مرشحين بعينهم هما الي هينجحوا .. معروف مين هينجح من غير كلام كتير”.



تنفيذ و استضافة وتطوير ميكس ميديا لحلول الويب تنفيذ شركة ميكس ميديا للخدمات الإعلامية 2023